čtvrtek 1. června 2017

Zkouknuto | KVĚTEN 2017

V květnu jsem toho popravdě viděla mnohem víc, než uvidíte tady v tomto článku, protože jsem si mimo jiné i připomínala některé filmy, o kterých jsem zde už v předešlých Zkouknuto mluvila, protože jsem si je dala na seznam k přijímačkám. Mluvím tady tedy jenom o těch, o kterých jsem ještě na blogu tu čest mluvit neměla.
Je docela pozoruhodné, že i když jsem maturovala a dělala přijímačky, čas na filmy jsem si našla. O svaťáku jsem toho zpočátku stíhala spoustu, látku jsem měla zopakovanou už ve dvě odpoledne, ale čím víc se maturita blížila, tím jsem více opakovala, takže v posledních dnech před maturitou jsem jela od rána do večera. To už na filmy čas nezbýval, ale jakmile jsem všechno zvládla, na filmy jsem zase začala v klidu koukat.
Jen je to teď takové zvláštní - doteď jsem koukala na filmy s vidinou přijímaček. Samozřejmě že miluji filmy jako takové, ale doteď jsem v tom viděla ještě ten další smysl - připravuji se na přijímačky. Teď bych samozřejmě měla filmy i studovat full-time, ale to si ještě tak neuvědomuji. Takže jsem teď v takovém podivném prázdnu, kdy na filmy koukám jen tak pro radost, a proto je to takové zvláštní...

Louis C. K.: Live at the Comedy Store (Louis C. K., USA, 2015)
Minulý rok jsem si zamilovala seriál Horace and Pete, jehož autorem je tento slavný komik. Viděla jsem tak možná jeden, dva jeho další stand-upy, ale jelikož se blížily přijímačky na vysokou školu a já na ně napsala o Horace and Pete šestistránkovou recenzi, myslela jsem si, že by se hodilo, kdybych znala z Louisovy tvorby ještě něco dalšího. Tak jsem se podívala na toto jeho hodinové vystoupení a mé pocity jsou smíšené. Moc se mi nezamlouvaly jeho sprosté, fekální vtipy - to mi přišlo fakt jednoduché, až trapné. Ale zbytek se mi fakt líbil a fakt mě rozesmál. Především oceňuji, že se pouští i do kontroverznějších témat a nebojí se být politicky nekorektní. 70 %

Až vyjde měsíc (Wes Anderson, USA, 2012)
Tento film jsem viděla prvně už před lety a stál u zrodu mého zájmu i o jiné filmy než animáky a největší blokbustery. Tehdy to pro mě bylo něco, co jsem v životě neviděla, žádný podobný film jsem neznala. Teď už jsem pár takových kousků viděla, ale na Wese Andersona jen tak někdo nemá. Na jeho unikátní vizuální styl, podpis, který vidíte v každém z jeho filmů, jeho režisérský důvtip a nápaditost. Mimo to je to roztomilý příběh o první lásce a o tom, co a kdo je vlastně normální. 80 %

Ulice Cloverfield 10 (Dan Trachtenberg, USA, 2016)
Tento horor minulý rok zaznamenal poměrně slušné recenze, hojně chválící především výkon Johna Goodmana. Musím říct, že i já jsem zpočátku z toho filmu byla docela nadšená. Stylově nebo vizuálně není ničím zvlášť zajímavý, ale jeho námět byl poměrně fascinující a zajímavě zpracovaný. Není to sice čistokrevný horor, ale napínavé to bylo. Nicméně pro mě to totálně zkazil závěr, který jinak originálnímu a uvěřitelnému námětu nasadil směšnou korunu, která celému příběhu ubrala na věrohodnosti a udělala z něj ujetou frašku. Škoda. 60 %

Trainspotting (Danny Boyle, VB, 1996)
Trainspotting se řadí k mým velmi oblíbeným filmů a nejlepším, které jsem kdy viděla. Poprvé jsem ho viděla před pár lety, když začala má platonická láska k Ewanu McGregorovi, který je od té doby mým nejoblíbenějším hercem. Tady, podle mého názoru, předvedl svůj vůbec nejlepší výkon, za který měl být minimálně nominován na Oscara. Každopádně, tohle je všehovšudy neskutečný film. Vizuálně i hudebně podmanivý, s neuvěřitelnými výkony, psychedelickými scénami, které vám dají přesně tušit, jakým požitkem a zhoubou drogy jsou. Tento film je stejně tak děsivý a odstrašující, jako extatický a vzrušující. Jediný svého druhu. 95 %

13 Reasons Why, 1. série (Tom McCarthy, Gregg Araki, USA, 2017)
Tento seriál spustil absolutní mánii. Stejně jako ho teenageři milují, tak ho dospěláci a psychologové berou s rezervou a obavami, že by mohl spustit vlnu toho, před čím se snaží varovat. Těžko říct, to já úplně neodkážu posoudit. Nicméně, já jsem kdysi dávno četla knižní předlohu. Pamatuji si, že jsem ji četla a co bylo jejím hlavním námětem, ale jinak jsem si z ní nepamatovala nic - absolutně nic. Proto pro mě seriál byl, co se týče příběhu, jedním velkým překvapením a nedokážu posoudit, nakolik se drží předlohy. Zpočátku se to tvářilo opravdu zajímavě. První díl měl dobrý, i když nijak zvlášť výjimečný rozjezd, druhý díl se mi opravdu líbil a hodně mě napjal, ale pak se to drželo v kolejích čistého průměru. Není to špatný seriál - má opravdu zajímavý námět, čímž si po celou dobu drží mysteriózní atmosféru, která vás prostě nutí dívat se na další a další díl, ale není ničím zvlášť originální. Příběh není vyprávěn nijak zvlášť nečekanou formou, je to typicky americké a teenagerské, a ačkoliv je ta napínavá atmosféra zpočátku solidní, postupem těch 13 dílů ztrácí na intenzitě a já si už jen přála, aby to skončilo a já dostala všechny odpovědi. Od půlky se to prostě už jenom táhlo a já koukala jen tak ze setrvačnosti. Chápu rozdělení na 13 dílů, je to naprosto logické a v souladu s příběhem, ale příběhu to vlastně neprospělo. Měli tu stopáž prostě trochu zkrátit. Přesto v sobě seriál nese pár zajímavých myšlenek, nad kterými je potřeba se doopravdy pozastavit a zamyslet a třeba něco změnit. Jaký to bude mít ale opravdový psychologický dopad na jedince, kteří si něčím podobným prochází, toť otázka... 60 %

Logan: Wolverine (James Mangold, USA, 2017)
Tak konečně jsem viděla i jeden z dalších nejočekávanějších filmů roku, a to dokonce v našem novém místním kině, což byl fajn zážitek. Na Logana jsem se hodně těšila, ale snažila jsem se v sobě mírnit vysoká očekávání, vzbuzená nadšenými recenzemi. Ale přesto jsem očekávala příliš. Logan: Wolverine je určitě jeden z nejlepších x-menovských filmů, ale ne ten nejlepší. Je ale hodně solidní. Přesně jak říkají recenze, komiksový film uchopil jinak, dal mu novou svěží tvář, ve které se zračí únava ze současného přeplnění trhu superhrdinskými filmy. A je to pěkně chlapácké, zpocené, zaprášené, drsné, brutální a akční. Funguje to a je to skvělý akční film. Na konci navíc pěkně dojemný, takže ano - brečela jsem. Nicméně jsem v tom nenašla nic moc víc než jen ten solidní akčňák. Žádné větší osobní připoutání k příběhu, prostě mě to tak nezasáhlo, když nepočítám ten konec, který ale musí dojmout i toho největšího tvrďáka. 75 %

Dobrý Will Hunting (Gus Van Sant, USA, 1997)
Tento film jsem již dlouho chtěla vidět a myslela jsem, že to bude jeden z těch filmů, co se mě opravdu dotkne a třeba trochu změní můj pohled na svět. A nebyl to vůbec špatný film. Je to krásné americké drama o zajímavém chlapci, jeho vztazích s lidmi okolo něj a o jeho vývoji. Nicméně jsem se přistihla, že jsem často u toho filmu nedávala pozor, protože jsem tušila, jak to dopadne a jak se to bude vyvíjet. To však nic nemění na tom, že je to opravdu pěkné drama s oscarovým scénářem a velmi dobrými hereckými výkony. Je to takové drama, které dokážu ocenit, ale popravdě na něj asi také brzy zapomenu. 70 %

Masokr: Přijetí minulosti (Simon Amstell, VB, 2017)
Toto je tzv. mockument nebo také pseudodokument, tedy film tvářící se jako dokumentární, nicméně prezentující fikci, smyšlenky. Tématem tohoto je představit nám budoucí společnost, ve které lidé již nejedí maso, nicméně jsou mezi nimi ještě tací, co žili v době, kdy jíst zvířata bylo zcela normální - a jde o to se s tímto děsivým dědictvím vyrovnat. Je to britský film, takže můžete tušit, že je docela vtipný. To mě na tom hodně bavilo vedle toho, že je pro mě tohle téma velmi důležité a v podstatě každodenní. Ačkoliv jde o fiktivní dokument, spousta toho, co je v něm řečeno, jsou děsivá a důležitá fakta. Možná právě proto, že je to podané vtipnou formou, to pomůže lidem otevřít oči. Asi to není jeden z těch filmů, po jehož zhlédnutí z vás hned bude vegan, ale může vám na tuto cestu pomoci - stejně jako mně, protože ani já na veganském chodníčku ještě stále nestojím. 80 %

12 opic (Terry Gilliam, USA, 1995)
Znáte Monty Python? Terry Gilliam byl jejich dvorním režisérem, ale mimo to natáčí i vlastní filmy, nicméně ani jeden z nich jsem až doteď neviděla (další zajímavost - Gilliama v jeho tvorbě velmi ovlivnil náš slavný režisér Karel Zeman). 12 opic nicméně není snad v ničem podobný Monty Pythonům, ale je minimálně tak zajímavý a určitě stojí za pozornost. Je to sci-fi, které si pohrává s časem, a jako jeden z mála sci-fi filmů si s ním zahrává poměrně realisticky a logicky. Nic moc víc v něm nespatřuji. Je to akční, napínavý film o cestování v čase a je zábavný a vzrušující, ale opět - nijak zvlášť osobně mě na vyšší nebo hlubší úrovni nezasáhl. 75 %

Romeo a Julie (Baz Luhrmann, USA, 1996)
Tento nesmrtelný příběh jsem viděla už v mnoha různých provedeních, ale co se týče těch moderních, tohle u mě zatím vyhrává, protože jinak za moc ta současná převyprávění nestojí. Tohle vyhrává díky tomu, že se nebere moc vážně a spíš se bere s nadhledem. Tento film je totiž spíš o tom ukázat, jak je tento příběh doopravdy nadčasový a že se může odehrát v každé době. To, že však hercům ponechali původní Shakespearův text, působí samozřejmě spíše komicky a koresponduje s Luhrmannovou kýčovitou scénografií a přehršlí barev, které srší všude kolem. 70 %

Red Nose Day Actually (Richard Curtis, Mat Whitecross, VB, 2017)
A pak jsme se konečně dočkali dárku v podobě očekávaného krátkého pokračování Lásky nebeské. Bláhový ten, kdo očekával skutečné pokračování. Tento krátký film vznikl jako reklama na Red Nose Day, pro charitativní účely, proto jí toho nemůžeme mít moc za zlé. Nicméně to mohlo být lepší a promyšlenější. Většina návratů za našimi oblíbenými hrdiny spočívá jen v přehrávání těch samých scén, které se udály v původním filmu, a prostě jen spoléhá na to, že budeme óchat a áchat nad tím, jak všichni zestárli a vyrostli do krásy, a nesnaží se o nic nového - což je škoda. Je tam pár skvělých momentů, které si berou nostalgii z prvního filmu, ale rozvíjí ji o nové a docela nápadité, ale je jich spíše po málu. Takže ano, je to milý, přesladký návrat, ale mohli si s ním opravdu vyhrát trochu lépe. 60 %


3 komentáře:

  1. Za me je Logan nejlepsi X-Menovsky film, jsem z nej nadsena jeste ted. Naopak Romeo a Julie katastrofa, dalo hodne prace to dokoukat.
    Jinak ja Zkouknuto planuji na zitra, asi za posledni tri mesice :) A studovat filmy, krasa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to bude asi pořádná nálož filmů, co? :D

      Vymazat
    2. Ani ne, venovala jsem se dost serialum :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.