pondělí 22. května 2017

Zkouknuto | DUBEN 2017 | AFO52 SPECIÁL

Maturita a přijímačky mi tentokrát stály v cestě v napsání nejnovějšího Zkouknuto, ale jelikož už mám vše úspěšně za sebou, můžu se k tomu zase vrátit. Nicméně ze stejných důvodů jsem toho v dubnu moc neviděla. Zato jsem ale navštívila naprosto úžasný filmový festival - Academia Film Olomouc.
A ještě k tomu mírná změna - zkouším filmy hodnotit procentuálně, protože už mi i 10 hvězdiček na IMDB přestalo stačit...

Stranger Things (Matt a Ross Duffer, Shawn Levy, USA, 2016)
Tento seriál spustil minulý rok velké pozdvižení a všichni ho vychvalovali až do nebes, protože jsou evidentně všichni stále blázni do osmdesátek a tento seriál tím lidem vychází vstříc. Ta osmdesátková atmosféra je zde zachycena opravdu skvěle, ale není to jediné, co z tohoto dělá zajímavý seriál. Staví to na poměrně strašidelném, creepy mysteriózním příběhu, kvůli kterému vám opravdu čas od času přeběhne mráz po zádech. Co mě osobně velmi bavilo, byly ty postavy. Samozřejmě u mě nejvíce vyhrávala skupinka nejmladších chlapců a jejich kamarádka, ale bavili mě i teenageři a konečně jeden lamač dívčích srdcí, z kterého neudělali totálního debila, ale také dospěláci (kromě trochu přehrávající Winony Ryder). Nakonec to sice nebylo nic, co by mi opravdu vyrazilo dech, ale bylo to příjemně strašidelné, napínavé a opravdu návykové. 75 %

Normální autistický film (Miroslav Janek, Česko, 2016)
Když jsme odcházeli z kina, většina lidí tomuto dokumentu vytýkala jednu věc - že tam nikdo pořádně nevysvětlil, co to autismus je, co to obnáší, jak se dělí, jak se léčí. Ale o tom tenhle film podle mě nebyl. Tady dostaly prostor především samotné děti, dostaly svobodu a čas na sebevyjádření, aniž by jim do toho někdo zvlášť zasahoval nebo je směroval tam, kam všichni předpokládají, že by měl "normální" člověk směřovat. Je pravda, že lidé, kteří s autismem nikdy nepřišli do styku, mohou po tomto filmu mít trochu zkreslený pohled na celou problematiku, proto by nějaké vysvětlivky kolem ve formě textu neuškodily, ale jinak je to velmi zajímavý projekt a nečekaný náhled do životů a myšlenek mladých autistů. 70 %

Dítě Bridget Jonesové (Sharon Maguire, VB/Francie/Irsko/USA, 2016)
Bridget Jonesovou jsem měla vždycky ráda. Oba první filmy mě bavily už jako malou, četla jsem dokonce první knížku ze série, zkrátka mi tahle baba byla vždycky sympatická a zrovna ten první film považuji za jednu z nejlepších romantických komedií (vděčí za to především svému britskému šarmu, pro který mám slabost). Jelikož třetí pokračování po letech kritici i diváci opět chválili, nemohla jsem se dočkat. Nemůžu říct, že bych byla zklamaná, protože jsem přeci jenom nečekala nic převratného, ale myslela jsem, že dostanu trochu víc. Takhle jsem dostala klasickou romantickou komedii, ničím zvlášť inovativní nebo nápaditou. Je však stále příjemná, protože má skvělé obsazení, ten humor je snesitelný a občas i poměrně vtipný, ale příběh se už stálým romantickým klišé nevyhnul. Takže ano, bylo to příjemné, ale víckrát to asi vidět nemusím. 60 %

Scott Pilgrim proti zbytku světa (Edgar Wright, USA/VB/Kanada/Japonsko, 2010)
Tento film jsem již kdysi dávno viděla, ale chtěla jsem si ho připomenout, protože Edgar Wright patří mezi mé oblíbené režiséry a podle mě nejlepší současné tvůrce akční komedie (na jeho Baby Drivera se neskutečně těším!). Scott Pilgrim vychází z komiksu (který jsem nečetla) a je to dost znát i na jeho filmové podobě, která se hodně stylizuje jako komiks a videohra zároveň. A ta celková vizualizace mě na tom dost baví. Co se týče kamery, střihu, efektů a zvuku, je to neskutečně nápadité a akční samo o sobě už v této rovině. K tomu tam máte kupu herců, kteří se nebojí udělat si legraci sami ze sebe, a poměrně slušně nabitý humor. Příběh sám baví především v první polovině, pak to trochu pokulhává a už nemá moc z čeho těžit, takže může chvilku i unavovat, ale ta vizuální stránka vás při smyslech určitě udrží až do konce. 70 %


"Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc (AFO) se podle počtu akreditovaných diváků řadí mezi největší kinematografické přehlídky v České republice. Již od roku 1966 ho pořádá Univerzita Palackého. Odehrává se v jádru podmanivé moravské metropole, která je historicky ceněným klenotem i energickým studentským prostředím. AFO se právě v olomouckých kulisách soustředí na progresivní komunikaci a popularizaci vědy. Každoročně představuje ty nejlepší současné vědecké snímky prestižních světových produkcí, které osobně uvádějí renomované ikony české i zahraniční vědy či zástupci filmového a televizního průmyslu."
- O festivalu, AFO (http://www.afo.cz/academia-film-olomouc/)

Ačkoliv jsem velký filmový fanda a nadšenec, zatím jsem navštívila jenom tři filmové festivaly - minulý rok karlovarský a v Praze festival nezávislých filmů, tento rok jsem k nim přidala další, z kterého jsem tak nadšená jako z toho karlovarského. Je to totiž přehlídka, která spojuje několik mých oblíbených věcí dohromady:
  • Olomouc, nádhernou Olomouc
  • Univerzitu Palackého, o které snad jednou budu moci mluvit jako o své alma mater
  • studentský život (protože mezi diváky najdete především nadšené studenty)
  • vědu, předávanou v populárním balení (protože miluji vědu a cením si jí, ale sama nemám mozkové buňky na to, abych se v ní angažovala)
  • filmy
Je to vysoce profesionální festival, ceněný v zahraničí, nicméně je i tak neskutečně sympatický a přátelský, protože ho pořádají studenti. Má proto takový svěží vzhled a drive, jejich kampaň a marketing, a to nejenom na facebooku, jede v naprostém souladu s nejnovějšími trendy, takže opravdu přesně vědí, jak zaujmout studenty, kteří nestudují přírodní vědy, ale i mnohem širší obecn. Takže ačkoli jde o vážnou, seriózní a profesionální věc, na celém festivalu panuje úžasná odlehčená atmosféra a všichni si to tam opravdu užívají.
Nevadilo, že pršelo, byla zima a ošklivo, lidé si v pohodě vystáli frontu, popili, poklábosili, pak se podívali na film, který je ve většině případů musel obohatit alespoň tak, jako obohatil mě.
A víte co je na tom ještě skvělé a neuvěřitelné? Na všechny filmy i přednášky se tam dostanete zadarmo. Naprosto. Stačí si včas stoupnout do fronty. To mi přijde naprosto neskutečné a úžasné - věda pro všechny, věda dostupná všem!
A opravdu se nemusíte bát, že vědecké dokumenty nejsou pro vás - jsou pro každého. Všechno, co jsem viděla, bylo nesmírně zajímavé, vůbec ne nudné a fádní, ale doopravdy fascinující. A pokud se náhodou už budete cítit unaveni vším tím "vědečnem", můžete zajít na koncert, party nebo na kupu jiných dalších aktivit, které AFO v rámci svého programu nabízí. Nebo se jen tak procházet po krásné Olomouci...
Jak říkám - neuvěřitelně příjemný zážitek, neskutečně propracovaný a nápaditý festival s úžasným poselstvím. Stojí fakt za to!

Archeopark Pavlov (Lukáš Veverka, Česko, 2016)
Tento film pravděpodobně uvidíte, pokud se do archeoparku přijdete podívat - je to totiž jeden z těch filmů, které přehrávají na začátku prohlídky v muzeích a galeriích, kde vás seznámí s hlavní myšlenkou expozice nebo s historií toho, jak daná expozice vznikla. Podobné filmy mě většinou nebaví, ale tento je udělán vizuálně opravdu zajímavě a vaši pozornost udrží. A nakonec to není jen ta grafická podoba, ale i samotný obsah, který mě velmi bavil. 70 %

Brány (Marek Janáč, Česko, 2016)
Toto je sice krátký dokument, ale mně úplně vytřel zrak. Ale tady určitě nemám na mysli filmařsky, protože po této stránce to není nijak inovativní nebo zajímavé, zkrátka klasicky natočený dokument, nicméně ta náplň mi úplně vyrazila dech. Nikdy bych neřekla, že by mě tak zaujaly kameny, skály a geologie (ve škole to byla ta část biologie, kterou jsem nejvíc nenáviděla), ale tohle mě fakt bavilo a několikrát mi spadla brada. Fakt. 80 %

Pozemšťané (Shaun Monson, Libra Max, USA, 2005)
Na tento film jsem se jako vegetariánka chtěla podívat už opravdu dlouhou dobu, ale vždycky jsem se bála, protože všichni říkali, jak se to ani nedá dokoukat do konce. A opravdu - spousta lidí ze sálu během projekce odešla. Já ne, já to vydržela a docela bez problémů, jen jsem si u toho několikrát pobrečela a párkrát jsem si opravdu musela zakrýt zrak. Jen pár záběrů pro mě bylo opravdu šokujících a vrací se mi do mysli pokaždé, když si na něco podobného vzpomenu, ale jinak většinu už jsem někde na internetu viděla a formovaly ze mě to, čím jsem dnes. Takže ano, tenhle film je drsný, je brutální, je šokující, ale měl by ho vidět každý. Jenom škoda, že ty záběry v sekci o jídle jsou ve valné většině z amerických jatek, což v lidech může vyvolat dojem, že Evropy se to netýká... 80 %

Predátoři 3D (Alastair Fothergill, VB, 2017)
Tento film si však naprosto získal veškeré mé sympatie a nedivím se, že dostal Cenu diváků, protože je zkrátka neskutečný. Jednak jsem od Avatara měla poprvé pocit, že 3D projekce mají smysl, a jednak mi opět někdo vyvrátil přesvědčení, že o zvířátkách už bylo všechno natočeno. Tady najdete úplně nové, dosud neviděné záběry, u kterých vám bude rozum stát a jen budete tápat, jak to kurňa natočili?! To však není všechno, obyčejné záběry a komentář, to by byla nuda, to má každý jiný dokument - ono je to perfektně sestříhané a poskládané dokupy vtipnou formou, takže se u toho budete i smát opravdu nahlas. Opravdu výsostný zážitek po všech směrech. 90 %

Potěšení z dat (Catherine Gale, VB, 2016)
Neviděla jsem sice moc britských dokumentů, ale mám pocit, že všechny vypadají takto (pokud se nejedná o dokumenty o přírodě od BBC, ty vypadají jako Predátoři 3D). Je to sice hodně generalizující, ale zatím mám opravdu pocit, že vás v nich vždycky provádí nějaká usměvavá krasavice po Londýně a u toho vypráví něco k danému tématu. Nicméně i tak to bylo nesmírně zajímavé, protože jsem se dozvěděla spoustu nových informací o datech, o kterých jsem neměla často ani ponětí, kde všude kolem nás je můžeme najít. Nicméně tady poprvé jsem zažila ten pocit, že už tolik informací najednou nezvládám. Tento film mě hodně unavil, určitě si u něj neodpočinete, protože musíte být v neustálém pozoru, poslouchat a vnímat. Takže ano - zajímavé, ale nakonec i hodně náročné.  70 %


1 komentář:

  1. Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Obchodujte kdekoliv - Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    227,651,647 - Otevřené obchody na eToro

    OdpovědětVymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.