pondělí 29. května 2017

Co jsem četla k maturitě? | Doporučení pro budoucí maturanty

Povinná školní četba bývá častým strašákem mnoha studentů, nicméně nebyla strašákem pro mě, protože jsem vždycky ráda četla a navíc jsem si i vždy užívala zadávanou klasiku. Staré knihy a klasické tituly čtu i sama od sebe, protože mě zkrátka zajímá, co tvoří dějiny literatury, jaké knihy ovlivňovaly a utvářely myšlení lidí té doby. Protože je také poměrně zvláštní, že většina z nás ty největší klasiky ani nečetla, ale přesto jsou součástí našich tradic, kultury a zvyků, aniž bychom si to uvědomovali - spousta ustálených slovních spojení odkazuje na některá klasická díla, spousta mainstreamových filmů odkazuje na literární legendy nebo slavné scény z klasických děl.
Ačkoliv mi čtení k maturitě nedělalo problém, ne všechny knihy, které jsem u této příležitosti přečetla, se mi líbily. A proto bych v tomto článku chtěla shrnout, jak se mi která kniha četla a zda se mi zdá jako vhodná volba k maturitě. Snad to někomu v příštích letech pomůže...

Následující přehled jsem rozdělila do dvou částí - knihy ze seznamu, které jsem přečetla, ale nakonec jsem je nezařadila mezi těch 20 k maturitě, a zbytek, který se do toho závěrečného výběru dostal...

KNIHY, KTERÉ SE DO DVACÍTKY NEVEŠLY
Na západní frontě klid
Autor: E. M. Remarque
Proč není ve dvacítce? Ačkoliv se mi tato kniha velmi líbila, četla jsem ji docela pomalu a velmi brzy jsem zapomněla podstatné detaily o příběhu a pletla se mi jména hlavních hrdinů. Nakonec bych si ani nebyla jistá, kam zvolenou ukázku zařadit, protože většina příběhu se odehrává v zákopech.




Jeden den Ivana Děnisoviče
Autor: Alexandr Solženicyn
Proč není ve dvacítce? Tato kniha mě hrozně nebavila a ukrutně mě nudila, protože jsem ji začala číst bez předchozí znalosti, o čem má vlastně být. Myslela jsem, že půjde o akční příběh o útěku z gulagu, ale bohužel jde o zachycení jednoho obyčejného dne Ivana Děnisoviče v gulagu (což mi ten název mohl napovědět...), proto jsem z knihy byla hodně zklamaná, i když to nebyla její vina.


Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky
Autor: J. R. R. Tolkien
Proč není ve dvacítce? Tady pro tu nemám pořádný důvod, proč jsem si ji mezi dvacítku nedala, protože se mi velmi líbila a asi by nebylo ani složité zařadit ukázku, navíc je v Hobitovi spousta fantastických a pohádkových prvků, o kterých byste se mohli rozpovídat, takže tady šlo spíše o to, že se mi tam zkrátka nevešel a byla to už delší doba od toho, co jsem ho přečetla.



Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
Autor: Robert Fulghum
Proč není ve dvacítce? Ačkoliv se mi tato kniha velmi líbila, nebyla jsem si jistá, že bych o ní byla při maturitě schopna nějak komplexněji mluvit. Jedná se o krátká zamyšlení, úvahy, eseje, jsou sice krásné, ale jazykově nijak zvlášť zajímavé, pojednávají o každodenních, až banálních tématech - zkrátka o tom 10 minut mluvit nedokážu a vím, že ti, co si tuto knihu vytáhli, s tím právě nakonec měli problém.

Povídky z jedné kapsy
Autor: Karel Čapek
Proč není ve dvacítce? Tady bylo hlavním důvodem to, že jste museli přečíst i Povídky z druhé kapsy, abyste si tuto knihu mohli zařadit na seznam, a ty já jsem nečetla. Nicméně se mi tato sbírka velmi líbila a bavila mě. O Čapkovi se dá mluvit dlouho i o jazykové stránce těch povídek, takže s tím bych problém asi neměla.



DVACET VYVOLENÝCH
Romeo a Julie
Autor: Romeo a Julie
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Divím se, že se spoustě lidem tato ikonická hra nelíbila, ale mně moc, protože je romantická, krásná, ale zároveň si v ní Shakespeare dělá legraci ze spousty věcí a občas používá i dost peprné narážky na sex a erotiku, takže si myslím, že zvlášť pro mladé je to takové atraktivní drama. I kdybyste to nečetli, ten příběh znají všichni, jména postav jsou ve vašem obecném povědomí, pokud poznáte základní tropy a figury, i o nich zde můžete bohatě mluvit. Zkrátka je o čem těch 10 minut povídat.

Lakomec
Autor: Molière
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Toto drama je hrozně vtipné, ale může být ošemetné kvůli množství postav, které se tam objevují, a kvůli tomu, jak se tam všechno proplete a zamotá. Na to si dejte pozor, jinak si myslím, že se vám to bude číst samo a že si to užijete. 




Evžen Oněgin
Autor: A. S. Puškin
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Toto jsem si vybrala jako svou druhou poezii a líbilo se mi to, ačkoliv jsem to četla dost narychlo, takže jsem si to tolik neužila. Čte se to ale rychle, je to pochopitelný příběh o lásce a dají se na něm snadno ukázat prvky romantismu.




Obraz Doriana Graye
Autor: Oscar Wilde
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Tuto knihu jsem si zamilovala, ale vím o hodně lidech, které nebavila. Pokud se vám však bude číst tak snadno jako mě, určitě není špatné si ji na seznam dát, protože v tomto případě se na ní dá ukázat mnoho prvků dekadence, autobiografické rysy a rozebírat hlubší poselství ukryté v jejím příběhu. Ukryté však není nijak záludně, ta hlavní myšlenka vám bude jasná všem.

Na Větrné hůrce
Autor: Emily Brontëová
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Nemám tušení, jestli si tuto knihu u nás vybral ještě někdo kromě mě, i když si myslím, že je to velká škoda, protože tato kniha je úžasná a patří mezi mé vůbec nejoblíbenější. Je to neskutečný příběh o lásce a spalující vášni, je to dramatické, mysteriózní až hororové! Perfektně se na tom dají rozebrat prvky romantismu, realismu i naturalismu. Na co si dávat pozor? Na všechny ty postavy, jejich podobná jména a jejich vzájemné vztahy, které se vám při převypravování příběhu mohou poplést.

Kytice
Autor: K. J. Erben
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Tato básnická sbírka je podle mě náš národní klenot - nemůžu pochopit, že se u nás zrodilo něco tak úžasného! Je to napínavé, hororové, zneklidňující, brutální a tak vlastenecké. Ty básně mě opravdu baví a budou podle mě i vás, protože je to tak příjemně zvrácené. Každá je svým způsobem zajímavá, takže se vám podle mě nepopletou, neskrývají žádné záludnosti v oblasti veršové výstavby, rýmu, naopak je tam hodně tropů a figur, které snadno rozklíčujete a dá se o této sbírce hodně dobře a dlouze mluvit.

R. U. R.
Autor: Karel Čapek
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? U tohoto dramatu jsem se chvilku bavila, chvilku zase ne, ale v závěru mi to přijde jako naprosto geniální a nadčasové dílo s velkým morálním poselstvím. Myslím si, že většinu bude bavit, protože je to nakonec i pěkně napínavé a akční. Není to však nijak složité a jednotlivé prvky dramatu se na tom dají dobře rozeznat a popsat. Já sama jsem měla trochu problém se zapamatováním jmen všech postav, ale ono to nakonec asi není tak podstatné.

Pygmalión
Autor: G. B. Shaw
Doporučuji k maturitě: NE
Proč? Paradoxně, toto je kniha, kterou jsem si u maturity vytáhla. Dostala jsem z ní sice jedničku, ale osobně bych ji moc nedoporučovala. Bavila mě jen první polovina, zhruba od toho 4. dějství mě to spíš iritovalo. Navíc ukázka, kterou jsem u maturity dostala, nebyla pro mě úplně ikonická a bylo docela těžké ji zařadit. Určitě je to zajímavé jazykově, protože celé drama o jazyku pojednává, ale zrovna to dělá spoustě lidem problémy - pokud ale ne, určitě se budete moci vyřádit. Zrovna ale v té ukázce už moc jazykových anomálií nebylo...

Dobytí severního pólu
Autor: Z. Svěrák, L. Smoljak, J. Cimrman
Doporučuji k maturitě: NE
Proč? Mně se ta hra líbila, je fakt vtipná, ale podle mě se o ní u maturity moc dobře mluvit nedá. My jsme ji třeba ani nestihli pořádně probrat v hodinách literatury, protože české drama 2. pol. 20. stol. máme v osnovách až jako poslední a prostě se přirozeně nestíhá, že? Toto drama je založené na jazykové komice a občas i situačním humoru, ale jinak bych si moc nevěděla rady, jak to pořádně rozebrat...

Láska za časů cholery
Autor: G. G. Márquez
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Nejdříve jsem si myslela, že si tuto knihu k maturitě nevezmu, protože jsem se bála, že ji do maturity zapomenu, a věděla jsem, že znovu ji přečíst nestihnu, ale nakonec mi v paměti zůstala docela dobře. Četla se mi sice dost pomalu, ale bavila mě a vás bude taky, pokud máte rádi příběhy o osudové lásce. U maturity se o ní ale dá dost dobře mluvit z hlediska postmoderny a magického realismu, a i když ten magický realismus zde není tak silně uplatněn, postmoderních prvků zde najdete spoustu. Navíc je v knize spousta lyrických popisů, kde najdete spoustu tropů. Takže pokud vám toto nedělá problém, jděte do ní.

451 stupňů Fahrenheita
Autor: Ray Bradbury
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Tato kniha se mi velmi líbila - je v ní mnoho cenných myšlenek, byla napínavá a akční. Pokud máte rádi sci-fi nebo dystopie, toto je skvělá volba mezi klasikami. Právě o těchto žánrech se tam dá hodně mluvit, ale jinak bych si s ní moc nevyhrála po jazykové stránce. Navíc jsem měla hrozný problém s tím, že jsem toho spoustu z této knihy zapomněla - detaily, jména postav i celé zápletky - a nebyla jsem jediná, tak na to pozor...

Farma zvířat
Autor: George Orwell
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Toto je dobrá volba k maturitě. Je to krátké, čte se to rychle a snadno, ale chce to dávat pozor a dávat si vše do souvislostí s dějinnými fakty. Je to přeci jenom jedna velká alegorie, a to geniální, nicméně srozumitelná, takže si dáte v pohodě dvě a dvě dohromady, pokud jste hodinám dějepisu věnovali alespoň minimální pozornost.


Malý princ
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Spousta učitelů od této knihy odrazuje a já rozumím proč. Je to sice rychlé a snadné čtení, ale je opravdu potřeba vnímat, co čím autor chtěl říci. Sice mu nikdy úplně neporozumíme, ale u této knihy je potřeba se zamýšlet, co které metafora a přirovnání opravdu znamená nebo by pro nás mohla znamenat. Já mám zkušenost, že po vás učitelé nebudou chtít, abyste se shodli jen s jejich a žádnou jinou představou, pokud si své vysvětlení té a té metafory opravdu obhájíte a odůvodníte. Tato kniha je skvělá, ale musíte ji opravdu vnímat.

Proměna
Autor: Franz Kafka
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Tato kniha spoustu lidí nebaví, ale mě docela uchvátila. Je však krátká, takže to nebude mnoho promarněného času, kdybyste zjistili, že není zrovna pro vás. Pokud se vám však zalíbí, dá se hodně mluvit o její jazykové stránce a o pocitech, které tím v ní autor zakotvil. Zjistěte si také informace z autorova života, protože to vám v pochopení této knihy velmi pomůže. Určitě doporučuji, pokud jste vnímaví právě k té emocionální stránce každého příběhu.

Na cestě
Autor: Jack Kerouac
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Miluji tuto knihu, ale četla jsem ji hrozně dlouho - ale já ji četla v angličtině, takže to bylo docela náročné. Nicméně na této knize se vyřádíte, pokud vás alespoň trochu zaujalo beatnické hnutí, o kterém se dá mluvit dlouho a rozvláčně a vlastně všechny jeho prvky můžete napasovat na tuto knihu. Propojte si jména postav se skutečnými beatníky z Kerouacova života a máte to v kapse! Nicméně, já osobně bych měla strach ze zařazení ukázky do kontextu díla...

Petr a Lucie
Autor: Romain Rolland
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Toto je krátká novelka o lásce, čte se rychle a snadno a je v ní mnoho lyrických pasáží, na kterých se dá aplikovat hodně poznatků o metaforách apod. Pokud vás baví historie 20. stol. a světové války, tento kontext zde také uplatníte.




Bylo nás pět
Autor: Karel Poláček
Doporučuji k maturitě: ANO
Proč? Na této knize se vyloženě vyřádíte po jazykové stránce, což je super, pokud to zvládáte, protože vám to dává spoustu podnětů, o čem mluvit - pokud to však není vaše parketa, radši se do této knihy nepouštějte. Je to rychlé a zábavné čtení, kompozičně také zajímavé, o čemž se dá dobře mluvit, takže určitě doporučuji.



Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
Autor: Arnošt Lustig
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Některé spolužáky tato kniha nebavila, některé (včetně mě) velmi. Je to krátké čtení, ne však tak snadné ani rychlé, je ale hodně naturalistické a drsné, autor příběh hodně natahuje a vytváří tím neskutečné napětí, které nakonec vyvrcholí v ikonickém konci. Tady opravdu záleží jen na tom, jestli zrovna vám tato kniha sedne.


Směšné lásky
Autor: Milan Kundera
Doporučuji k maturitě: SPÍŠ NE
Proč? Mně se Směšné lásky moc líbily, ale nejsem si jistá, že je to vhodná volba k maturitě. Jednotlivé povídky mezi sebou sice rozeznáte, ale podle mě jsou jazykově a obsahově docela složité. Ne na pochopení, ale na rozebrání. Protože Kunderův jazyk se zdá být docela prostý a srozumitelný, ale přitom se v něm dopouští mnoha hříček a zajímavých obratů, které bych sama úplně nevěděla, jak při popisu uchopit. To stejné obsah - ty příběhy se zdají být poměrně banální a jednoduché, ale přitom jsou v duchu postmoderny mnohovrstevnaté a skrývají mnoho různých myšlenek, postojů, narážek, které je opravdu těžké všechny pochytit a rozebrat.

Spalovač mrtvol
Autor: Ladislav Fuks
Doporučuji k maturitě: ANO, ale!
Proč? Tato novelka je skvělá z povrchního hlediska - krátká a rychle se čte. Je ale skvělá i z těch dalších hledisek. Je opravdu příjemně hororová a napínavá a skrývá v sobě úžasný, fascinující příběh o přetvoření zdánlivě mírumilovného a spořádaného jedince ve vraždící monstrum. Přitom je tam však mnoho pohledů, z kterých na toto dílo můžeme nahlížet. Přitom je také hodně náznakové - využívá mnoho symbolů, alegorií a skrytých ukazatelů, což může být dost ošemetné. Takže toto dílko můžete brát hodně povrchně a nejspíš u maturity uspějete, ale dá se na něj nahlížet i mnohem hlouběji, takže na to pozor, aby po vás u zkoušky nechtěli trochu komplexnější rozbor!


Jaké jsou vaše zkušenosti se čtením k maturitě? Které z těchto knih jste také četli? Jak se vám líbily? Které byste do maturitních seznamů přidali? Kterou knihu jste si u maturity vytáhli? Souhlasíte s mými doporučeními? Co byste budoucím maturantům doporučili vy?

3 komentáře:

  1. Skvělý seznam a myslím, že se bude hodit :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem si ze čtení k maturitě oblíbila Krysaře, jinak mě nic neoslovilo. Ke knihám, kterém jsem tehdy četla z donucení, jsem se později dostala sama a zamilovala jsem si mnohé z nich. Nepočítám mezi ně tedy Pána prstenů, kterého miluji už dlouhé roky a nedám na něj dopustit ♥
    Později, na vysoké škole jsem si oblíbila třeba Starce a moře, Annu Kareninu nebo Farmu zvířat či Válku s mloky. Myslím, že na střední jsem ty knihy úplně nechápala, proto mi moc nedaly. Později jsem nad nimi víc přemýšlela a proto se to změnilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se, myslím, stává hodně lidem. Přijde mi to fascinující, ale je pravda, že každá kniha osloví jinak každého člověka, ale také může toho člověka oslovit jinak v každém věku, jinak v každé životní situaci. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.